Glenora Distillery - Reisverslag uit Glenora, Canada van sjaakenedwinopwalvisjacht - WaarBenJij.nu Glenora Distillery - Reisverslag uit Glenora, Canada van sjaakenedwinopwalvisjacht - WaarBenJij.nu

Glenora Distillery

Door: Edwin

20 Juni 2018 | Canada, Glenora

Na een heerlijk ontbijt in het B&B, waar we lekker Nederlands konden lullen, gingen we op weg naar de Glenora Distillery, de enige Whisky maker in Nova Scotia. Het is ongeveer drie uur rijden van Truro naar Glenora, en onze tour door de distillerderij was om drie uur. We vertrokken om tien uur bij de B&B, zodat we onderweg nog her en der konden stoppen.

De eerste stop was in Antigonish, waar we bij de lokale McD koffie hebben gedronken. Niet uitermate spectaculair.

De tweede stop was bij de Canso Causeway. Waar we hier een mooie brug verwachtten die het eiland Cape Breton verbindt met het vaste land, viel dit een beetje tegen. Het was eigenlijk niet meer dan een dijkje, onze Afsluitdijk is spannender. Gelukkig was er nog wel een visitor centre waar we wat tips kregen over Cape Breton.

Een van die tips was een live muziek restaurant in Judique, op de route naar Glenora. Dit was goed getimed met onze lunchpauze, dus onder het genot van wat Keltische muziek hebben we onze lunch verorberd. Erg gezellig daar, maar we hadden niet zo heel veel tijd omdat we wel om drie uur bij Glenora moesten zijn.

Om tien voor drie kwamen we precies op tijd aan bij de distillery. Daar hoorden we dat Askja voor ons de VIP tour had geboekt, en de enige twee waren op die tour. Het was dus geen probleem om iets later te beginnen en daardoor hadden we de tijd om rustig de koffers uit de auto te pakken en even op te frissen. Om kwart over drie konden we met onze privetour met BerthaMacLean (hoe Schots wil je hebben) beginnen. Ze liet ons eerst het proces van Whisky distilleren zien. Daar kregen we een 10 jaar oude Whisky, die de mensen op de "gewone" tour ook kregen. Daarna mochten we naar de opslag waar vaten lagen te rijpen vanaf 1990. We probeerden daar direct uit het vat een Whisy van 23 jaar oud. Heel erg sterk, maar eigenlijk best lekker. Alsof twee glazen op een nuchtere maag nog niet genoeg waren, kregen we daarna nog een proeverij met 5 verschillende Whiskies die hier gemaakt worden. Sommige waren lekker, sommige wat minder, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Feit is dat het nu half zeven is, ik dit nu schrijf, maar heel graag wil gaan eten. Over een half uur mogen we aanschuiven.

bij de foto's: B&B in Truro / onderweg / werkzaamheden / whiskyopslag. hoe langer ze daar liggen, hoe beter ze worden (en duurder) / proeven. zie je hoeveel glaasjes er staan. 8 smaken geproefd! / glenora distillery

• 20 Juni 2018 - 22:28

Gert:

Die whiskyproeverij klinkt niet verkeerd, maar drink je daar nu Schotse of Canadese whisky

• 20 Juni 2018 - 23:21

Mireille:

Leuke foto van jullie samen met al die glaasjes!!!

• 21 Juni 2018 - 00:28

De whisky doe we geproefd hebben, is daar gemaakt dus Canadese whisky. Ze mogen het ook geen "Scotch" noemen.
    Nova Scotia is overigens Latijn voor Nieuw Schotland, maar alsnog is het geen Schotse whisky.

• 21 Juni 2018 - 11:22

Elske:

Wat leuk al die verhalen te lezen en super dat jullie daar elke dag tijd voor maken .Mooi die whiskeyproeverij .Het doet mij aan Dublin denken .

• 05 Juli 2018 - 20:15

Bert:

Lekker whisky. Daar gaan we straks een goed Schot glas op drinken en dan vertel jij alles van het distilleren.