De laatste rit - Reisverslag uit St. John's, Canada van sjaakenedwinopwalvisjacht - WaarBenJij.nu De laatste rit - Reisverslag uit St. John's, Canada van sjaakenedwinopwalvisjacht - WaarBenJij.nu

De laatste rit

Door: Sjaak

05 Juli 2018 | Canada, St. John's

donderdag 5 juli.
Vandaag op weg gegaan naar onze laatste bestemmimg: St. John's, de grootste stad van Newfoundland. Al voor de derde dag op rij zonnig en redelijk warm weer. Prima weer er om te rijden dus. We zijn via de Trans Canada Highway gereden, deze loopt van St.John's tot Victoria, op Vancouver Island. Bijna 8000 km. Het leuke is, dat ik nu zowel het begin als het einde heb "meegemaakt" van deze immens lange weg. ( in 2011 ben ik ik met Mireille op Vancouver Island geweest.)
Vanmiddag een rondje door de stad gelopen, eindelijk weer eens een stad. De laatste weken zaten we steeds in dorpjes, niet meer dan een verzaling huisjes, inwoneraantal varierend van 100 tot 500 mensen. Dat was wel rustig maar niet echt bruisend.
In St. John's wel een echte uitgaansstraat, talloze pubs met live music. We hebben daar net op een terrasje gezeten en heerlijk gegeten.

Tot slot van dit blog nog even iets over de geografische ligging van Newfoundland en Labrador. Jullie denken misschien dat we zo ongeveer op de rand van de Noordpool zitten, maar dat is echt niet zo. In tegendeel: Nederland ligt op een geografische hoogte van 54 gr. noorderbreedte. Ons meest noordelijke bestemming deze vakantie was Red Bay in Labrador, en dat ligt op 53 gr. noord.
Maar omdat het hier in een zeestroming ligt met ijskoud water vanaf de Noordpool is het hier veel kouder, zowel in de winter als in de zomer, dan bij ons in NL.
Tijdens de walvistocht op woensdag had het zeewater een temperatuur van maar 5 graden.

Morgen nog een laatste dag in en rond St Johns's. 's Middags voetbal kijken in de pub. We komen de dag wel door hoor.

Bij de foto's: biertje ?

• 06 Juli 2018 - 08:30

Mireille:

Nog even genieten in St. John. Het weer ziet er goed uit op de foto!
    Nog 2 nachtjes!!!
    Wel jammer dat ik Edwin niet kan verwelkomen, maar dat doe ik wel als ik je weer zie, Ed.
    Dikke kus en knuffel.

• 06 Juli 2018 - 11:32

Elske:

Wat een mooi verslag van jullie reis .Nog een fijne laatste dag en een goede vlucht terug.