Walvissen - Reisverslag uit Goose Cove, Canada van sjaakenedwinopwalvisjacht - WaarBenJij.nu Walvissen - Reisverslag uit Goose Cove, Canada van sjaakenedwinopwalvisjacht - WaarBenJij.nu

Walvissen

Door: Edwin

04 Juli 2018 | Canada, Goose Cove

We moesten vroeg op vandaag, want om negen uur begon onze boottour op zoek naar walvissen. Gelukkig hoefden we niet te douchen vantevoren en was de vertrekplaats op twee minuten lopen van ons B&B.

Bij de vertrekplaats moesten we onszelf in pakken hijsen die warm waren voor de open zee en die bleven drijven voor al we over boord zouden slaan. Daarna mochten we in de boot van de zodiac, een rubberboot. Dit was nogal een verschil met de tour die we twee dagen geleden deden, dat was een boot van twee hoog. In de zodiac was plaats voor 12 mensen, en we zaten ook vol. Voordeel van zo'n kleinere boot is dat je veel wendbaarder bent en dichter bij de walvissen komen. Dat hebben we geweten!

Het eerste uur (van de drie) werd ons een beetje verteld over de vogels, de baai en de rotsformaties die we zagen. Het leukste daarvan waren de papegaaiduikers, hele geinige vogeltjes. Helaas zijn ze te klein en snel om goed op de foto te zetten. Na dat eerste uur zagen we plots een "Minke" walvis (de meest voorkomende soort), helemaal aan het strand. Daar was blijkbaar veel vis te vinden, want ze was aan het eten. Dat betekende dat ze lang in dezelfde baai bij hetzelfde strandje bleef zwemmen. Op een gegeven moment zagen we allemaal vissen opspringen. De gids riep "She's gonna jump" en dat deed ze inderdaad. Wat een prachtig gezicht! Toen wisten we waar we op moesten letten en konden we goede foto's en filmpjes maken van de springende walvis. Deze show duurde een uur en toen had de walvis genoeg gegeten en zwom weg. Maar al snel hadden we een andere walvis in de gaten die net begonnen was met eten en dus precies dezelfde show aan het opvoeren was. En dit was een Humpback, dus nog een stukje groter dan de Minke van eerder. Deze walvis was ook nieuwschierig en zwom een paar keer onder onze boot door om te kijken wat wij waren. Best spannend, want een mep met de staart had ons omver kunnen gooien. Gelukkig zijn walvissen best aardig, verzekerde de gids ons. Hiermee waren de drie uur heel erg snel voorbij en gingen we terug naar de haven.

's Middags gingen we naar Bonavista, een dorpje een uurtje rijden van Trinity. Het dorpje zelf stelde niet zoveel voor, dus wij reden door naar de vuurtoren op het puntje van het schiereiland. Vuurtorens hebben we inmiddels ook wel genoeg gezien, maar de stijle kliffen waar we zonder hekjes langs liepen waren wel spannend. In de verte zagen we nog een schip, of was het toch een ijsberg? We kwamen er niet uit, totdat het begon te draaien. Toen werd het duidelijk dat het wel degelijk een ijsberg was! Heel in de verte, dus we konden er geen mooie foto van nemen, maar we hadden toch weer een ijsberg gezien!

Na de vuurtoren reden we door naar een uitkijkpunt met een broedplaats voor papegaaiduikers (puffins). Ook hier weer die grappige beestjes (en heel veel meeuwen), maar ze waren te ver weg om er goede foto's van te maken. Dus reden we maar naar het B&B, waar we uiteraard een biertje dronken en wat aten om de avond af te sluiten.

bij de foto's: sternen. nesten op de rotsen / walvis in actie / walvis in actie / in onze overlevingspakken / ijsberg aan de horizon / puffins

• 05 Juli 2018 - 02:11

Foto's uploaden werkt vanavond niet, dus dat doen we morgen vanuit St. John's.

• 05 Juli 2018 - 19:04

Mireille:

prachtige foto’s weer, vooral degene met jullie in die enorme pakken.

• 05 Juli 2018 - 20:09

Bert:

Hoi Sjaak en Edwin,
    Ziet er goed uit. Die walvis lijkt wel een bultrug. Is dat hetzelfde als een Minke. Mooie outfit dat oranje.
    Kunnen jullie het voetbal nog een beetje volgen. Uiteindelijk heeft Duitsland maar 3 punten meer gehaald dan Oranje. En zij speelden zelfs 3 wedstrijden meer.
    Zijn jullie op tijd terug voor Harderwijk live? We hebben weer heel wat te bespreken.
    Nog veel plezier in Canada.

PS! de groeten van Max. Een mooie overwinning op het thuiscircuit van Red Bull.

• 06 Juli 2018 - 06:31

Michael: