Regenachtig Halifax - Reisverslag uit Halifax, Canada van sjaakenedwinopwalvisjacht - WaarBenJij.nu Regenachtig Halifax - Reisverslag uit Halifax, Canada van sjaakenedwinopwalvisjacht - WaarBenJij.nu

Regenachtig Halifax

Door: Sjaak en Edwin

18 Juni 2018 | Canada, Halifax

Een van de eerste dingen die we 's ochtends doen is kijken wat het weer wordt die dag. Toen het weerbericht zei dat het koud en regenachtig zou worden, geloofden we

dit niet omdat het lekker zonnig was als we naar buiten keken. Toen het na het ontbijt (overigens uitstekend en inclusief!) niet betrokken was, gingen we vol goede

moed in korte broek op pad. Dit duurde 50 meter, toen keerden we om om toch maar een lange broek en een jasje aan te trekken. Het was al koud, en regenachtig ging het

ook worden.

De eerste attractie die we vandaag bezochten was de Citadel bovenop de heuvel. Dit is een van de verdedigingswerken van Halifax uit de achttiende eeuw. Sjaak kreeg

korting op de toegang omdat hij (behoorlijk) oud is, iets waar hij erg blij mee was. Binnen in de citadel was van alles te doen. Zo hebben we mensen zien schieten met geweer, was er een doedelzakspeler met drummer, we hebben in de loopgraven gelopen zoals dat in de eerste wereldoorlog gebeurde, en het hoogtepunt was een kanonsschot dat elke dag om precies 12 uur wordt afgeschoten. Wat een daverende knal!

Inmiddels was het beginnen met miezeren, maar besloten we toch te gaan lopen naar de mall. Deze was 3,5 km ver weg en een beetje uit de binnenstand, maar Edwin had nog

wat kleren nodig en wilde ook wel eens een Walmart van binnen zien. Na drie kwartier lopen kwamen we half droog aan bij de mall. Daar aten we eerst lunch. De keuze

viel op poutine, iets typisch Canadees: Patat met kaas en bacon, met een lading vette jus er over heen. Dat ging er prima in na een lange wandeling. Daarna gingen we naar de H&M, waar we naar vijf minuten al weer buiten stonden. Met een tas met twee nieuwe t-shirts en een nieuwe trui natuurlijk. Nog even langs de Walmart gegaan (ze hebben daar echt alles!) en toen weer huiswaarts gelopen. Het was inmiddels opgehouden met zachtjes regenen en als verzopen katten kwamen we terug bij het hotel.

Maar goed, we zijn niet van suiker, dus na even afgedroogd te hebben waren we op weg naar de laatste attractie van de dag: Pier 21 en het museum over immigratie in

Canada. Ook daar kreeg Sjaak weer oudelullenkorting. We kregen daar eerst een film van 20 minuten te zien over immigranten over de hele wereld die nu in Canada wonen.

Daarna kregen we een rondleiding en werd ons uitgelegd hoe een immigrant die hier aan land kwam het proces doorliep om Canada in te mogen. Ze werden al gescreend in

het land van origine, waardoor er eigenlijk niet zo heel veel meer hoefde te gebeuren. Een paar checks hier en daar, maar door de gigantische hoeveelheden mensen die

hier binnen kwamen (tot een miljoen per jaar), kon het soms wel dagen duren voor men verder kon reizen. Daarna hebben we nog even gekeken bij het treinstation waar veel immigranten hun weg vervolgden naar andere delen van Canada. Er gaan daar tegenwoordig nog maar een paar treinen per dag, maar er kwam net een trein binnen die uit Montreal vertrokken was. Een behoorlijk lange reis voor een behoorlijk lange trein!

De dag sloten we uiteraard af in de pub, met een biertje en pub food. Konden we mooi de samenvattingen kijken van de WK. Wat dat betreft lijkt het daar net Engeland,

zelfs de serveerster was Engels.

bij de foto's: sjaak naast de bewaker van de citadel ("dat durf ik best") / drummer en doedelzakker / schutter. foto op exact goede moment genomen. als je goed kijkt zie je zelfs in de rook de vuurstraal die uit het geweer komt / kanonschot om precies 12.00 uur

• 19 Juni 2018 - 01:25

Sanne:

Haha, ik kan me helemaal voorstellen hoe blij Sjaak is met zijn oudelullenkorting. Leuk om jullie verhalen zo te lezen!

• 19 Juni 2018 - 08:05

Mireille:

Ja mannen, weer een mooi verhaal! En vandaag vertrek uit Halifax. Goede reis. Liefs

• 19 Juni 2018 - 19:03

Jolanda:

Ik geniet van jullie verhalen .Edwin , je kunt altijd nog schrijver worden .:-)