Raften op het getij - Reisverslag uit Truro, Canada van sjaakenedwinopwalvisjacht - WaarBenJij.nu Raften op het getij - Reisverslag uit Truro, Canada van sjaakenedwinopwalvisjacht - WaarBenJij.nu

Raften op het getij

Door: Sjaak

19 Juni 2018 | Canada, Truro

Vandaag maar een ding op het programma: raften, op de Shubenacadie River.

Vanmorgen tijdens het ontbijt kregen we een telefoontje van de reisorganisatie dat onze afspraak over het raften was verzet: van 16 uur naar 14 uur; maar in plaats van twee uur in de Zodiac (rubberboot) mochten we vier uur raften.

Als je dit niet zelf hebt meegemaakt, heb je geen idee wat er met je gebeuren gaat. Het beloofde al spannend te worden omdat van iedereen (6 personen in de boot) streng werd gecontroleerd of de reddingsvesten wel goed aangetrokken waren. We zijn 14 km stroomafwaarts, met het afgaande tij mee dus, gevaren. Ging lekker rustig, af en toe wat gespetter maar dat was dan ook alles. Na een uurtje varen even pauze op een drooggevallen zandbank, wachten op de inkomende vloed. Op zeker moment hoor je heel in de verte wat geruis, dat is de aanrollende golf, vloed. Wat er dan gebeurt is onbeschrijfelijk, maar ik probeer het toch. Daar waar het inkomende water het nog uitstromende water ontmoet onstaan kolkende watermassa's en golven tot wel drie meter, die van alle kanten op je afkomen. Met de Zodiac dwars daar door heen; massa's water over ons heen, boot volkomen vol met water, maar een Zodiac kan niet zinken.... En niet een keer, Kim onze piloot van de boot vond het geweldig om telkens een nog wilder stuk op te zoeken. Stroomversnelling, rapids, noemen ze dat daar.
Geen droge draad meer aan ons lijf, ondanks zeiljack. Als toegift nog van een modderhelling, erg vette klei, extreem glad, gegleden. Dus van je kruin tot je kleine teen: alles onder de bagger.
Gelukkig waren er warme douches, de oude kleren die ik speciaal voor dit raften had meegenomen heb ik daar in de vuilnisbak gegooid.
Daarna naar ons logeeradres voor vannacht, een B&B in Truro. Wordt gerund door een stel Nederlanders, die twaalf jaar geleden zijn geemigreerd en dit begonnen zijn.

bij de foto's: tidal bore raften / de rivier bij laag water. hoogwater is 6 !!! meter hoger. / onze kamer in de B&B /
ik eet niet elke dag hamburgers hoor.

ps er zijn geen foto's van het raften zelf, niemand durfde een camera mee te nemen, maar goed ook want alles heeft onder water gestaan.

• 20 Juni 2018 - 07:36

Mireille:

Het was dus een geweldige ervaring! Ben ik blij dat ik er niet bij was.
    Sjaak, is dat je hoofdmaaltijd? Dan zal je nog wel honger hebben gehad.
    Ik ben gisteren verdwaald in Veenendaal, hoe is het mogelijk!
    Dikke kus

• 20 Juni 2018 - 13:06

Reina:

he Sjakie,

ben je niet zeeziek geworden dan???
    hoe koud is het water eigenlijk?

• 21 Juni 2018 - 14:12

Ilse:

Oh wat klinkt dat gaaf zeg!! Heel veel plezier nog!